شیپینگ اوردر چیست ؟

شیپینگ اوردر چیست ؟ این سوال برای کسانی که قصد حمل و نقل دریایی محصولات خود را دارند پیش می‌آید. شیپینگ اوردر از دو واژه شیپینگ (Shiping) و اوردر (Order) تشکیل شده است که واژه شیپ به معنی کشتی و اوردر به معنی سفارش یا دستور است. معمولا از شیپینگ اوردر برای حمل و نقل دریایی استفاده می‌شود.

 

شیپینگ اوردر
شیپینگ اوردر

مراحل شیپینگ اوردر

*مرحله ۱

بازاریابی و معرفی سرویس‌های حمل شرکت به مشتریان توسط بازاریاب‌ها به صورت تلفنی و یا حضوری

نکته ۱: بازاریاب‌ها باید برای مشتریان فایلی تهیه می‌کنند و مسیرهای مورد استفاده و نحوه کار هر شرکت و کالای صادراتی شرکت‌ها را در آن درج شده است، تا زمانی که نرخ ویژه‌ای برای مسیر خاصی از طرف شرکت‌های کشتیرانی یا کرییرها اعلام شد، بلافاصله از بانک اطلاعاتی خود به شرکت‌های صادراتی فعال در آن مسیر اعلام آمادگی کنند و نرخ خود را ارائه دهند.

نکته ۲: نرخ اعلامی توسط خطوط کشتیرانی و و کرییرها به فورواردرها و نرخ اعلامی به مشتریان توسط فورواردرها به صورت تمامی هزینه‌های حمل محاسبه شده است، باید باشد. به این معنی که کلیه هزینه‌های حمل بار در آن لحاظ شده است، اما علاوه بر این نرخ اعلامی، هزینه‌های ثابتی مانند هزینه صدور بارنامه (و یا صدور تلکس ریلیز(Text realese) ، کارمزد کار با ترمینال (Terminal Handling Charges) و هزینه حق توقف، هزینه اصلاحیه بارنامه، هزینه متمم و غیره به آن اضافه خواهد شد که حتی در اعلام نرخ‌های کتبی نیز لحاظ نمی‌شود. برخی از این هزینه‌ها مثل هزینه صدور بارنامه و یا صدور تکست ریلیز، تی‌اچ‌سی (THC) و هزینه حق توقف از روی تعرفه مربوطه که به شما ارائه خواهد شد، از طریق انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته و یا سازمان بنادر و دریانوردی هر ساله برای اطلاع عموم اعلام می‌گردد.

*مرحله ۲

تماس مشتری با مسئولین فروش و بازاریاب‌ها جهت اطلاع از قیمت‌ها.

*مرحله ۳

برای پیدا کردن بهترین نرخ با کمترین زمان ترانزیت و بهترین سرویس دهی کشتی از خطوط کشتیرانی مختلف و نیز بررسی برنامه حرکت کشتی‌ها و مسیر آن‌ها توسط مسئولین فروش شرکت‌های حمل و نقل بین المللی نیاز به پیگیری است.

مرحله ۴

اعلام نرخ به مشتری توسط مسئولین فروش به عنوان (Freight Quotation) و درخواست تأیید نرخ ازطرف مشتری (Freight rate Confirmation) بهتر است، به صورت مکتوب انجام گردد و در آن مدت اعتبار نرخ کرایه حمل به همراه ذکر مشخصات کالا و بسته بندی آن نیز ذکر گردد.) باید درخواست گردد مشتری نیز مکتوب نامه اعلام نرخ را تایید نموده و ارسال کند.

مرحله ۵

پس از تایید نرخ توسط مشتری، ارسال درخواست رزرو کانتینر (Booking Request) از طریق ایمیل به خط کشتیرانی مورد نظر که این درخواست شامل موارد زیر است:

  • تعداد و نوع کانتینر درخواستی
  • نوع محموله
  • نوع بسته بندی
  • بندر مبدأ، بندر مقصد
  • مقصد نهایی
  • نرخ توافقی با خط
  • محل پرداخت کرایه حمل

پیام بگذارید