آیا ثبت سفارش کامیون های سنگین (ولوو رنو داف بنز ) باز می شود؟

طبق شنیده های امروز همکاران ما در وزارت صمت ثبت سفارش کامیون های سنگین (ولوو رنو داف بنز ) باز نمی شود تا زمانی که مجلس مصوبه جدید برای واردات کامیون های سنگین را اعلام نماینددر ادامه با شرایط مصوبه قبلی همراه ما باشید.

تعداد کمی ثبت سفارش قابل ویرایش موجود است برای ثبت سفارش خود تماس بگیرید.

برای ارتباط با شرکت حمل و نقل بین المللی پروا ترابر می توانید با شماره تلفن های زیر تماس بگیرید:

۰۲۱۸۸۸۰۰۷۷۴
Call:۰۰۹۸۹۱۲۹۴۲۵۳۳۶
Call:۰۰۹۸۹۱۲۴۸۴۴۹۰۰
Call:۰۰۹۸۲۱۸۸۸۰۰۷۷۴
Call:۰۹۱۲۴۸۴۴۹۰۰
Email: info@parvatarabar.info
 

شرایط واردات کامیون

با شنیدن کلمه واردات کامیون سوالات زیر در ذهن افراد نقش می‌بندد: چرا کشورمان نیازمند واردات کامیون است؟ آیا با واردات کامیون می‌توان ناوگان حمل و نقل جاده‌ای را سر و سامان داد؟ چه زمانی مجوز صدور واردات کامیون صادر خواهد شد؟ با توجه به اینکه کامیون‌ها و کشنده‌­ها سهم عظیمی از حمل و نقل جاده‌ای را به خود اختصاص داده‌­اند، واردات کامیون موجب ورود جدیدترین تکنولوژی این خودروها به کشور شده که در کاهش هزینه‌ها و سهولت در حمل و نقل، نقش به سزایی دارد. از مزیت‌­های خاص کامیون­‌ها و کشنده‌­ها می‌­توان به سرعت انتقال کالا، گسترش شبکه توزیع و سهولت دسترسی نسبت به سایر راه‌های حمل و نقل از جمله حمل و نقل دریایی و ریلی اشاره کرد؛ بنابراین با واردات کامیون، کمک شایانی به حمل و نقل جاده‌ای و افزایش رفاه افراد مشغول در این حوزه از جمله رانندگان خواهد شد.

کشورمان ایران، با نیم قرن سابقه در تولید خودروهای سنگین از جمله کشورهای بزرگ تولید کننده کامیون در جهان به شمار می‌­رود. همچنین اولین سرمایه گذاری خارجی مستقیم در بخش خودروی کشور، توسط کارخانه بنز در بخش خودورهای سنگین انجام شد.

واردات و ترخیص کامیون های وارداتی
واردات و ترخیص کامیون های وارداتی

واردات کامیون‌های سه سال کارکرد

در حال حاضر ناوگان حمل و نقل کشور بسیار فرسوده شده است. در سال‌­های اخیر طرح­‌های زیادی برای نوسازی ارائه شده که جوابگو نبوده و با شکست مواجه شده‌اند. یکی از این طرح­‌ها برای نوسازی ناوگان عمومی کشور، واردات کامیون های سه سال کارکرد اروپایی، ژاپنی و کره‌­ای بوده که برخلاف طرح‌­های قبلی با جدیت بیشتری دنبال می‌­شود.

با توجه به بالا بودن سن ناوگان عمومی کشور و فرسودگی ناشی از آن، خسارات فراوان و اجتناب ناپذیری به اقتصاد کشورمان وارد می­‌شود.

بخشی از این هزینه­‌ها شامل: میزان مصرف سوخت بالا، میزان آلایندگی و هزینه‌های سرسام آور ناشی از تعمیر قطعات و نگهداری کامیون های فرسوده می‌باشد؛ به همین دلیل نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی از اهمیت بالایی برخوردار است.

دبیر انجمن صنفی کامیون داران کشور ضمن موافقت با واردات مدل‌های سه سال کارکرده اروپایی، ژاپنی و کره‌ای، بیان کرد: « باید این موضوع را در نظر داشت ناوگان چینی که طی سال‌های اخیر توسط شرکت‌های خودروساز وارد کشور شده، با تکنولوژی فرسوده اروپا تامین می‌شود. چه بسا خودروسازان مدل‌هایی را وارد ناوگان کرده‌اند که خسارت آن‌ها در مقایسه با مدل‌های فرسوده بسیار بیشتر است. در این شرایط و با توجه به کامیون‌های بی‌کیفیت چینی که به کشور وارد شده ناگزیریم بپذیریم در زمینه واردات کامیون‌های صفر کیلومتر با محدودیت روبرو هستیم. بنابراین واردات کامیون­‌های سه سال کارکرد اروپایی صرفه بیشتری داشته و عملا برای اقتصاد کشور بهتر است.

نوسازی ناوگان حمل و نقل

با توجه به بالا بودن میانگین سن کامیون­‌ها که ۱۷.۸ سال است، مزایای نوسازی این ناوگان بر کسی پوشیده نیست و به همین جهت واردات کامیون­‌های سه سال کارکرد در دستور اجراست. در این طرح ۴ گروه می­‌توانند خودروهای وارداتی سه ساله اروپایی را ثبت نام کنند که شامل: تولید کنندگان داخلی ناوگان، شرکت‌های حمل ‌و نقل بزرگ مقیاس با مجوز واردات، شرکت‌های وارد کننده دارای مجوز از وزارت صمت و مالکان حقیقی و حقوقی کامیون‌های فرسوده. بسیاری از کارشناسان و شرکت­‌های حمل و نقل معتقدند اجرای طرح  نوسازی ناوگان فرسوده و واردات کامیون‌های سه ساله اروپایی می­‌تواند گره‌گشای فرسودگی این ناوگان باشد و جان تازه‌­ای به این ناوگان ببخشد.

 

برخی نکات در رابطه با طرح واردات کامیون‌های سه سال کارکرد

گروه­‌هایی که برای واردات این کامیون‌ها تعیین شده باعث انحصاری شدن خودروها و افزایش چند برابری قیمت آن‌­ها می­‌شود. همچنین این گروه‌­ها مشکلات زیادی برای رانندگان ایجاد کرده­‌اند که کارشناسان معتقدند باید در انتخاب گروه‌­های وارد کننده تجدید نظر کرد. سازمان راهداری و حمل ‌و نقل جاده‌ای هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال تحویل کامیون توسط واردکننده به خریدار ندارد.

شرایط کامیون‌های وارداتی:

  • نباید بیش از سه سال از زمان ساخت آن‌ها گذشته باشد.
  • کامیون­‌ها باید از خدمات پس از فروش برخوردار باشند.
  • کامیون‌­ها باید از نظر ایمنی، کیفیت و آلایندگی­‌های محیط زیست، مورد تایید مراجع ذیربط باشند.
  • خودروها می‌­توانند کشنده یا باری باشند.
  • کامیون‌­های وارداتی باید ساخت کشورهای اروپایی، ژاپن یا کره جنوبی باشند.
  • در مرحله اول، اولویت با کامیون­های ۱۸ تن و بالاتر است.

کامیون‌­ها باید شرایط و استانداردهای لازم برای حمل و نقل بین ­المللی و ورود به کشورهای اروپایی را داشته باشند.

شرایط کامیون‌های اسقاطی

به ازای واردات هر دستگاه کامیون، باید حداقل یک دستگاه کامیون که سن آن بیشتر از ۲۵ سال است، اسقاط شود که ظرفیت آن حداکثر ۳ تن کمتر از ظرفیت کامیون وارداتی باشد. کامیون مورد اسقاط باید فعال در بخش حمل و نقل عمومی و دارای معاینه فنی معتبر در زمان اسقاط باشد.

پس از تایید سازمان راه­داری و حمل و نقل جاده‌ای به ازای اسقاط هر کامیون، سود بازرگانی کامیون وارداتی ۲۵ درصد توسط گمرک کاهش می­‌یابد. کارشناسان معتقدند اگر این طرح به درستی اجرا شود و دست دلالان به صورت کامل از آن قطع شود، می‌­توان بخش عمده‌­ای از فرسودگی ناوگان جاده­ را جبران کرد.

کاهش قیمت کامیون همراه با واردات کامیون

با توجه به طرح واردات کامیون‌های سه سال کرد اروپایی توسط دولت و وزیر راه و شهرسازی، قیمت کامیون در سال ۱۳۹۹ تا حداقل ۱۵ درصد کاهش یافته است.

اما برخی از سودجویان بازار کامیون، با توجه به کسب سود قابل توجه از واردات کامیون‌های کم کیفیت چینی و برخی خودروسازان داخلی، با طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای با واردات کامیون‌های کارکرده اروپایی مخالف هستند.

رضا تیموری، رییس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی کامیونداران کشور در مورد واردات کامیون‌های سه سال کارکرد اروپایی گفت: در حال حاضر ما نقشی در این واردات نداریم و دستگاه‌های دولتی این واردات را در دست دارند و بیم آن می‌رود این اقدام خوب و مفید که به کاهش قیمت ناوگان باری منجر شده است دوباره به دست دلالان افتاده و گرفتار دلال بازی شود.

همچنین رضا تیموری با اشاره به قیمت کامیون گفت: فعالیت ۴۵۰ هزار راننده با وجود قیمت‌های نجومی کامیون که تا ۴۰ میلیارد ریال نیز رسیده بود بازار را به شدت تحت تاثیر قرار داده بود که خوشبختانه با کاهش قیمت‌ها مواجه شده ایم.

به منظور نوسازی ناوگان باری کشور، از خرداد امسال ثبت نام متقاضیان واردات کامیون‌های سه سال کارکرد اروپایی توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آغاز شد.

آخرین اخبار واردات کامیون و کشنده:

باتوجه به گذشت حدود ۶ ماه از طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای کشور، به دلیل خودداری وزارت صمت از ثبت سفارش آن‌ها، هنوز هیچ دستگاهی وارد کشور نشده است. اما با پیگیری‌های برخی مسئولین ثبت سفارش کامیون‌ها در حال نهایی شدن است.
در حال حاضر ثبت سفارش حدود ۱۳۰۰ دستگاه کامیون سه سال کارکرد اروپایی نهایی شده و در مراحل تخصیص ارز قرار دارند.
به گفته کارشناسان بازار خودرو، پیاده سازی طرح واردات کامیون‌های سه سال کار کرد اروپایی موجب برطرف شدن کمبود کامیون نوساز در ناوگان جاده‌ای، کاهش مصرف سوخت و همچنین کاهش قیمت کامیون‌ها خواهد شد. قیمت کامیون به دلیل کمبود خودروی سنگین افزایش پیدا کرده است.
شما می‌توانید جهت ثبت نام کامیون‌های وارداتی سه سال کارکرد، از طریق سایت سازمان راهداری اقدام کنید.

پیام بگذارید

پرواترابر کلیه حقوق محفوظ است.